Lemvig Kommune

Selvbetjening

Din søgning efter '{{query}}' gav intet resultat.

Indhold

Din søgning efter '{{query}}' gav intet resultat.

Nyheder

Din søgning efter '{{query}}' gav intet resultat.

Kom sundt gennem december

December har mange kulinariske fristelser. Men det er muligt ikke at fråse – unødigt - med maden i julemåneden. Selv om det nok ikke lige er den måned, du skal på slankekur. En god ide er at stoppe, før du bliver overmæt og se ordentlig på maden, før du spiser løs.

December måned og julen er forbundet med mange traditioner omkring mad. Julebag, julefrokoster, julehygge, gløgg og æbleskiver og mere slik og alkohol. Med de mange fristelser kan det være svært at holde maden på et normalt niveau.

Husk - ”mange bække små - gør én stor”. En håndfuld her og en håndfuld der. Det lyder ikke af så meget, men det løber hurtigt op. Tre-fire småkager om dagen i julemåneden bliver til et halvt kilo ekstra på sidebenet. Sådan cirka.

Mådehold

Husk - øjnene bliver mætte sidst. Mind dig selv om, at selvom du ikke tæller kalorier, er det en god ide at tage dig tid til at oveveje, om det er æbleskiverne fra supermarkedet eller den hjemmebagte julekage, du helst vil sætte tænderne i.

Vil du holde figuren nogenlunde i julemåneden, så kan du selvsagt ikke få det hele. Mådehold er en et godt lille ord. Nyd julen og vælg maden med omhug.

Problemet er, at mange spiser sig over kvalmestadiet, så de bliver tung sofa-mæt, altså overmæt. Faktisk er det bedre at spise lidt mindre af buffe’en og så i stedet spise et lille ekstra måltid senere.

Så har du også mere energi til at komme ud og ta en frisk travetur. Lange gåture, en tur på cyklen og ta trapperne i stedet for elevatoren gør en god forskel i det store juleregnskab J.

Otte gode råd

  • Lad være med at overfylde din tallerken – tag en frokost tallerken i stedet for en middagstallerken – tænk i mådehold og tjek, om du kan se tallerkenen J
  • Spis langsomt. Så opdager du, når du er mæt og giv kroppen mulighed for at fordøje maden
  • Byt nogle af julens søde sager ud med en håndfuld nødder, mandariner og lidt tørret frugt
  • Spis mest af fiskeretterne og fyld godt op med det grønne og mindre af den fede julemad som flæskesteg og sovs
  • Spar på sovsen til den varme mad. Skær fedtkanten af kødet og drop smør under pålægget
  • Spis mættende morgenmad og eftermiddagsmåltid. Så er du ikke for sulten og overspiser
  • Lav nogle aftaler med dig selv om ikke bare spise og drikke, så du segner om på sofaen. Vælg med omhu af buffetbordet og nyd så det i mindre mængder
  • Tænk også på at vin, snaps og gløgg tæller meget i dit kalorieregnskabet - et glas rødvin svarer til fx en ostemad. Og alkohol stimulerer appetitten, så du risikerer at spise mere.

Gennem december kan du gå ind på https://sundhedsfremme.lemvig.dk og finde gode tips til mad og motion.

Julen er hjerternes fest, så der skal selvfølgelig være plads til familiehygge, afslapning og ikke mindst god mad. Men husk det lille ord; mådehold - og så rigtig god jul!