Lemvig Kommune

Selvbetjening

Din søgning efter '{{query}}' gav intet resultat.

Indhold

Din søgning efter '{{query}}' gav intet resultat.

Nyheder

Din søgning efter '{{query}}' gav intet resultat.

Thyborøn-dreng kloden rundt - og retur

Christian Rasmussen var ikke i tvivl, da han var færdig med skolen. Han ville være skibsmontør. Gik hen til Kynde & Toft i Thyborøn og blev lærling. En god uddannelse med mange muligheder. Den har givet ham spændende opgaver og oplevelser mange steder rundt om på kloden.

Teknik og mekanik har fra barnsben interesseret Christian Rasmussen. Derfor var Kynde & Toft, en af de større maritime maskinfabrikker på den jyske vestkyst, et oplagt valg, da han skulle have uddannelse.

- Skibsmontøruddannelsen er meget alsidig med indslag fra andre fag, og den kan bruges i mange sammenhænge. Det har jeg haft stor gavn af, siger Christian, der i dag er projektleder ved Kynde & Toft med ansvar for blandt andet reparation og montering af hydraulik-udstyr.

Lokal og global

Christian er født og opvokset i Thyborøn og bor i dag i Lemvig med kone og barn. Men det betyder ingenlunde, at han ikke har været uden for kommunens grænse. Tværtimod. Christian er nok mere global end de fleste. Og det via sin uddannelse og arbejde.

Kort efter sit svendebrev i 2005 hos Kynde & Toft fik han arbejde hos en anden Thyborøn virksomhed, Smed Marine Service, og blev rejsende skibsmontør. Det førte ham verden rundt.

Den første opgave fik han i Rio de Janeiro. Han pakkede kufferten med arbejdstøj og enkelte værktøjer.

- Og så afsted – til et sted jeg ikke kendte. Det eneste, jeg vidste, var, at jeg skulle reparere et skib. Det var netop, hvad jeg gerne ville. Og sådan fortsatte det i flere år, fortæller Christian.

Brasilien, Chile, afrikanske lande som Elfenbenskysten, Benin, Congo, og Nordamerika, især Canada, og Singapore, ja så langt værk som Australien på den anden side af kloden har han været.

- Det blev til mellem 250 og 300 rejsedage om året med opgaver af forskellig varighed. Nogle tog bare nogle få timer, andre tog op til tre måneder, fortæller han med et skævt smil og et let træk på skulderen. På farten var en ”livsform” i den periode.

Opgaver

For det meste reparerede Christian skibsmotorer, især hydrauliske systemer. Han blev også sendt ud til planlagt vedligeholdelse og andre forefaldende opgaver. De fleste opgaver var på Mærsk Supply skibe inden for olieindustrien.

I 2012 vendte han tilbage til Kynde & Toft – stadig som rejsemontør.

- Jeg havde gode kontakter, og det gav mange opgaver.  Og så gør vi i firmaet altid et solidt arbejde - og altid første gang. Så kommer kunderne igen, siger han og fortsætter:

- Kynde & Toft er en god arbejdsplads. Her får vi lov til at udfolde os. Ledelsen er hele tiden åben for nye ideer. Vi får lov til at prøve os frem og arbejde og løse opgaver på den måde, vi mener, er den bedste.

En indstilling han og virksomheden giver videre til lærlinge, som der er hele tiden er mange af. Det er vigtigt, at lærlinge tilskyndes til at vise initiativ – og får opbakning til det fra ledelsen og de udlærte, understreger han.

Computerstyring

I takt med at der blev færre opgaver inden for olieindustrien på grund kriser rundt om i verden, og efter 10 år på farten, ”gik Christian i land” med fast arbejde i Kynde & Tofts fabrikshaller på havnen i Thyborøn.

Men nu med nye opgaver. Her kommer Christians interesse for styring og automatik med computere ind i billedet. Arbejde med en pc’er har han lært selv og kan en del.

Kynde & Toft har i de senere år arbejdet sammen med det norske firma Scantrol, der arbejder med computerstyrede spil til fiskeredskaber.

- Det er en ny verden. Vi bruger den seneste teknologi inden for dette område i fiskebranchen. Men arbejdet passer fint ind i min interesse for styring og automatik. Jeg har fået efteruddannelse, så det går godt, fortæller han.

Christian er nu projektleder, eller i fagsprog - hydraulik site-manager – for de opgaver Scantrol og Kynde & Toft løser i fællesskab ved ny- og ombygninger af fiskefartøjer.

Variation

En enkelt gang har Christian forsøgt sig med et andet arbejde. Som fisker. Men efter 14 dage havde han fået nok. Det var ikke noget for ham.

Han har haft og har et meget vareret arbejde. Han er reelt på ”24/7”. Fiskere ringer ham op alle tider af døgnet, hvis de har problemer på havet, eller et skib i en udenlandsk havn har problemer med motoren eller hydraulikken.

- Sådan er det bare. Arbejdet er på en gang meget individuel og selvstændig. Men reelt fungerer vi altid sammen med kolleger. Det sætter jeg pris på. Her er en god jargon. Vi går lige til sagen, ingen udenomssnak, kortsagt, siger han.

Fritid

Christian har sammen med konen købt et ældre hus i Lemvig. Istandsættelse og familien tager det meste af fritiden.

En interesse – eller last om man vil - har han dog. Og som kolleger og kammerater griner lidt af. Ældre små fiskerbåde, som han har flere af. De er købt for at blive sat i stand og gjort sejlklar. Det er bare ikke blevet til noget,  ”så de gasser mig”.

Planer om at flytte væk fra Lemvig Kommune har han ikke. Der til er der alt for meget, han sætter pris på. Det gode arbejde og kolleger, naturen, omgivelserne og venner og familie. Konen ville på et tidspunkt flytte fra Thyborøn til en større by.

- Det var ikke lige min smag. Så da hun så foreslog Lemvig, slog jeg til. Så langt kunne jeg strække mig, siger Christian bestemt.

Artiklen er led i det privat offentlige projekt ”Din jobfremtid ligger i Vestjylland” med link til www.job-i-vest.dk